Tuesday, February 3, 2009

hih..hih...
mandur tgh cek pekerja import dari indon. (gurau jer...)_ buat aper tu?
hi..hi.. bye..bye....

GERHANA MATAHRI

Gerhana matahari ni terjadi pada 26.01.09 lebih kurang dalam pukul 5.26 mcm tu. masa tu aku sempatlah tgk kt kpg. sakit mata betul. tak teringat pulak nk guna sunglasses. nk amik gmbr pun tkleh nk tgk. ni just main amik jer. tu gmbr ni tak brp tepat..

Monday, February 2, 2009

wah. lamer betul aku cuti. Arini bukan main semangat lagi aku dtg keje. belum pukul 7.00 dah sampai opis. tp lepak kat bawah dulu.. bukan aper... malas nk naik sorg2.Keje melambak giler... Sepanjang rayer ciner yg lepas, aku cuti seminggu. tp bukan dok sajer, byk urusan. First aku balik lmbt kpg sbb g rumah kenduri abg ipar aku. Diorg g buat umrah.. syoknyer.. biler aku dpt g. Pastu rabu lepas bwk adik aku g spital serdg. dia oprate mata hari khamis.. aku kenalah jaga dia.. aku hntar dia masuk bilik bedah.. kesian dia sorg2 sbb mak aku jaga ayah aku yg sakit.. suami dia pulak takleh cuti, sbb ciner dh amik cuti sminggu. nasib baiklah suami aku cuti seminggu.. Dapatlah dia bantu serba sedikit.. hari sabtu barulah mak aku, kakak, dgn abg aku dgn suami adik aku dtg rumah aku. Adik aku pun dh blh kuar spital.. Nk diceritakan pengalaman aku.. Aku ni mmg takleh jaga org sakit.. Adik aku kuar jer bilik bedah masuk wad tu, aku jadi pening, loya nk membuang semua ader. aku ni tak leh tgk luka org. hasrat hati nk jaga dia kt spital mlm tu tp dah sakit kepala dok rumah jelah. nasib baik dia boleh jalan cumer takleh kuat sgt. mata ni sensitif. Masa nilah aku terpikir betapa susahnya mak aku jaga aku lepas aku bersalin dulu kt sepital.. kuar air mata... mlm td pulak ayah aku masuk sepital. doktor kata jantung dia lemah sbb tak cukup oksigen.. jadi dia kena support dgn oksigen.. risau aku.. masalahnyer aku takleh nk cuti, sebb aku dah 10 hari cuti (termasuk sabtu ahad).. aku harap ayah aku akan sihat... sebelum balik ke sini selasa lepas, mmg ayah aku dh sakit, aku dh bwk dia g sepital, doktor ckp takde aper2. pastu biler bwk hospital besar ni, doktor ty knp lmbt bwk sepital... adus..... aku tau ayah aku kuatkan badan dia sampai adik aku selesai operate supaya adik aku tak risaukan dia... aku harap semua sihat...nt aku upload gmbr mata adik aku yer...

sebelum dan selepas operation

Thursday, January 15, 2009

JANTUNG

~*Jantung*~
Saya akan cerita serba sedikit tentang jantung. Banyak pelajaran berguna yang saya pelajari daripada jantung ini. Jantung ini berakhlak mahmudah (akhlak yang terpuji). Jantung amanah. Dia tidak pernah mencuri. Jantung ini ada satu otot, namanya endocardium. Endocardium ini tidak akan mengambil darah yang beroksigen buat dirinya. 100% darah yang diterima, 100% darah yang berkualiti juga akan dipam semula. Tidak pernah sesekali dia menggunakannya buat keperluan dirinya.Sekiranya coronary artey tersumbat, jantung tetap tidak akan mencuri. Apa yang akan terjadi? Kematian. Dan jantung menujukkan satu lagi sikap, lebih baik mati dalam kemulian daripada mati dalam kehinaan.Jantung juga tidak mementingkan diri. Dia tahu organ-organ lain di dalam badan memerlukan bantuannya. Dia bekerja dalam jemaah, ada "team work". Jantung mengepam 5 L darah dalam masa satu minit. Jumlahnya hampir-hampir satu baldi air. Dia bekerja tanpa rehat. Sekiranya manusia tidur, otaknya akan berehat. Tapi jantungnya akan terus menjalankan tanggungjawabnya kepada Allah.Jantung menerima arahan dari SA node. Bahasa mudahnya, SA node ini seperti seorang ketua dan jantung akan mematuhi arahan ketuanya. Dia tidak akan datang lambat. Dia tahu betapa penting dirinya. Dia perlu selalu berinteraksi, menjaga batas perhubungannya. Sekiranya dia berhenti berinteraksi, akan berlaku "sudden cardiac death". Jantung akan tiba-tiba mati.Satu lagi perkara mengenai jantung - dia tidak akan berhenti bergerak. Apa yang akan terjadi kalau jantung berhenti bergerak? Darah akan bergumpal dan seterusnya menyebabkan strok dan serangan sakit jantung. Jantung mengajar kita agar sentiasa belajar - menjadi continuous learning person. Jangan berhenti. Exam bukannya terminal (penamat) segalanya-galanya. Sebagai seorang muslim, perlu belajar sehingga ke liang lahad.Jantung ini patuh pada siapa?? Jantung ini patuh pada penciptanya, Allah. Kalau dia patuh pada saya dan awak, dah lama jantung mati. Contohnya, awak beri arahan, sekarang berdegup cam gini...cam gini...Lepas tu, awak beri lagi arahan...berdegup cam gini...cam gini...Awak akan jadi gila, dan jantung juga akan mati kerana mematuhi peraturan yang tidak masuk akal.Kadang kita tidak sedar betapa hebatnya kasih sayang Allah buat hambaNya. Derhaka macam mana pun, jatung tetap berfungsi dengan baik. Semua itu nikmat. Nasihat saya buat awak dan saya, bertaubatlah sebelum jantung itu berhenti berfungsi kerana mematuhi perintah RabbNya.HARGAILAH JANTUNG ANDA.....WASSALAM...

Finally, whatever I do, I always remind myself that I am doing it for the sake of God. As stated in the Quran, "Say: Truely, my prayer, my service of sacrifice, my life, and my death are (all) for God, the Cherisher of the Worlds" (6:162). May Allah S.W.T. accept my humble efforts.Amiin. .. ALLAHUMMA a'iz al Islam wa al Muslimin!

"O Allaah, place light in my heart, light in my tongue, light in my hearing, light in my sight, light behind me, light in front of me, light on my right, light on my left, light above me and light below me; place light in my sinew, in my flesh, in my blood, in my hair and in my skin; place light in my soul and make light abundant for me; make me light and grant me light."

Monday, January 5, 2009

CITER ANAK2... SAJER....


btp sayangnyer anak pd sang ibu... ini kisah benar berlaku... semalam si anak beri ibunyer sekeping coklat yg diberikan oleh kawannya. ibunyer letakkan dulu di atas meja untuk beri pd anaknyer. ibunyer berfikir pastinyer biler coklat yg dimakannyer sudah habis, dia akan minta yg lain lagi.... Sehinggalah ke keesokkan harinya iaitu hari ini, biler bangun pg, si ibu terlanggar coklat yang diletaakkan di atas meja lalu jatuh ke bawah. oleh kerana tak perasan, si ibu terus masuk ke ruang tamu. si anak dengan cepatnyer bertanya si ibu, "mama, knp buang coklat ni. kan haziq bg mama. makanlah." Si ibu menjawab" sori, mama tak perasan, nk cpt ni, mama dh lmbt. haziq amiklah. mknlah" Anak menjawab" Haziq tak nak, Kan Haziq bg mama. Haziq dh mkn dah." Si ibu menjAwab. " Xpe, mama nk bg haziq." Tp si anak tidaj=k juga mahu merima sebaliknyer memaksa ibunyer makn. dia merungut. katanyer bg mama, x mkn.Si ibu menjawab" Ok. mama makan yer." barulah si anak td puas hati.

Sunday, January 4, 2009

smlm aku sajer ajak husband g jenjalan tp tak tau nk g maner. pusing2 last2 g menara tinjau kat antara langat dgn ampang. terima kasih kak kib kerana panduan jalan. seronok betul haziq. tp dia kata. ' ma, takut. tinggi, nt jatuh darah" tulah sejak kepala dia berdarah jatuh dulu, aku selalu suruh dia jaga kepala.
pemandangan kuala lumpur



dr menara tinjau pusing2 ke ampang, tak tau kt ner, masuk kl and then g titiwangsa tengok kereta control. haziq demam sebenarnyer. tal larat dia nk jalan. nk dukung jer....taku betul aku mlm td biler maner dia asyik pndg tatas, tak tido.. badan panas betul. sejuk katanyer. selimutkan dia dengan toto, tuam kepala dia. last2 aku terlelap.pastu dia menggigil. harap2 arini dia ok

dh lamer tak update blog ni. bz betul. skrg ni pun curi2 masa. aku pun tekder aper yang nk citer.. just cuti hujung tahun. aku nk ucapkan SELAMAT TAHUN BARU kepada semua rakan2. Tanam azam setiap tahun. Jadikan azam tahun ini satu kenytaan bukan ternanam. tahun ni umur pun meningkat lagi. anak pun dah besar. sekejap dirasakan setahun berlalu.
hari sabtu 3 minggu lepas kot. tak ingat dah... tp hari cutilah. aku ikut my hubby g perak hantar barang. nilah sedikit sebanyak gmbrnyer.
masa balik kpg awal muharram dulu, lamerlah sikit dok kpg, 2 yg bestnyer... inilah itik mak aku yg pandai terbang naik atas bumbung stor, pastu takut nk turun. sampai kena sergah...ni masa g mcd kt kpg.jihah suka sgt peluk dia. dia rimas sbnrnyer.
ni gmbr lamer. luper nk upload masuk.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online